Hupparihörhönä TIETO-harjoituksessa

15.2.2019

Mr X vastaa yhteistoimintaharjoitusten haastavuudesta ja todentunnusta. Aitoon tunnelmaan päästään hämäämällä, sumuttamalla ja trollaamalla.

TIETO-harjoituskokonaisuudella edistetään elinkeinoelämän keskeisten toimialojen kykyä selvitä normaaliolojen laajoista kyberturvallisuushäiriöistä ja torjua niitä. Vuoden 2018 harjoitus huipentui lokakuun alussa kolmipäiväiseen tilannepeliin, jossa pyrittiin mahdollisimman vahvaan todentuntuun.

Lue harjoituksesta ja sen tavoitteista täältä.

Neuvotteluhuoneen pöydän ääressä istuu aivan tavallisen näköinen suomalaismies, Mr X, joka kuitenkin on suunnitellut ja vetänyt erilaisia harjoituksia vuosikymmenten kokemuksella. Syksyn 2018 TIETO-kyberturvallisuusharjoituksessa hän vastasi osaltaan haastavuudesta ja todentunnusta.

”Harjoittelu kartalla tai hiekkalaatikossa pelaamalla on armeijoiden perinteinen tapa testata strategioidensa toimivuutta. Samoilla periaatteilla toteutetaan myös siviilipuolen harjoituksia, ja niissäkin tarvitaan harjoitusvastustajaa, joka pystyy haastamaan ja motivoimaan pelaajia.”


Asiat eivät todellisessa elämässäkään tule eteen selkeinä ja valmiina, vaan ne täytyy hahmottaa kohinan, paineen ja epävarmuuden keskeltä.

 

TIETO-harjoituksessa toista sataa eri alojen ammattilaista pyrki selviytymään harjoitusskenaarion mukaisista kyberturvallisuushäiriöistä.

”Tilaisuutta oli valmisteltu ja pohjustettu huolella vuoden mittaan. Rakensimme kuvitteellisella verkkolehdellä vuoden mittaan tapahtumakehikon, jossa sitten syksyllä harjoiteltiin. Järjestimme myös työpajoja, joissa osallistujille esiteltiin verkostomaista toimintatapaa. Harjoitusjakso oli loppuhuipennus, jossa tapahtumat lopulta lähtivät vyörymään.”

Sekavuutta tilannekuvaan

Pelinrakentajana toimiminen on X:n mielestä hauskaa ja mielenkiintoista työtä, jossa vain taivas on rajana. Peli perustuu käsikirjoitukseen, joka on valmis vain tiettyyn tasoon asti. Jokaista repliikkiä ei kirjoiteta etukäteen valmiiksi.

”Harjoituksessa osallistujille toki syötetään ne tapahtumat, jotka käsikirjoitukseen on kirjattu. Pelinrakentajan kannalta on kuitenkin hauskinta tämän kehikon päällä tehtävä vapaa pelaaminen, jolla hämmennämme ja kyseenalaistamme pelaajien päätöksenteon ja tilanneymmärryksen todellisuutta”, Mr X virnuilee.

”Asiat eivät todellisessakaan elämässä tule eteen selkeinä ja valmiina, vaan ne täytyy hahmottaa kaiken kohinan, paineen ja epävarmuuden keskeltä. Ja mielestämme me onnistuimme siinä oikein hyvin.”

Kohinaa luotiin esimerkiksi valeuutisilla, joilla pelaajat pakotettiin ja opetettiin tarkistamaan, oliko jokin kerrottu asia totta vai ei, ja etsimään siitä lisää tietoa ennen kuin sitä aletaan käyttää päätöksen pohjana.

”Halusimme tarjota ahaa-elämyksen siitä, miten tilanneympäristössä tarvittava tieto kootaan hyödyntämällä kaikkia käytettävissä olevia lähteitä. Ja siinä astuvat tärkeinä esiin verkoston yhteistyökumppanit ja muut luotettavat tahot.”

Mr X muistuttaa, että myös tositilanteessa tilannekuvan kokoaminen on hyvin kompleksinen haaste.

”Peleissä pyritään aina imuroimaan tietoa, ja pelaajille annettavat kuvauksetkin pyrkivät luomaan tiedon tarpeen – eivät antamaan täydellistä selontekoa vastustajasta. Lähtötilanteen kuvaus voi esimerkiksi olla hyvinkin hämärä tapahtuma, jolla ei ole ilmiselvää linkkiä kehittyvään tilanteeseen.”

Olennaista on käsitys tiedontarpeesta, lisätiedon hankkimisesta ja tilannekuvan ylläpitämisestä.

”Siihenhän tämä kaikki tähtää, että kaikki tietävät, mitä tapahtuu – ja vielä suurin piirtein samalla tavalla.”

Totta ja tarua

Käsikirjoitusta laatimassa oli puolen tusinaa kokenutta konkaria, jotka poimivat tarinaan erilaisia oikeita tapahtumia maailmalta. Siteeksi lisättiin hieman satua ja kuviteltuja organisaatioita.

Harjoituksen aikana X vielä toimi yhtenä osallistujia haastaneista pelinrakentajista harjoitusta vetäneessä ja seuranneessa ryhmässä.

”Huolehdimme sekä käsikirjoituksen mukaisista tapahtumasyötteistä että eri kanavien kautta tuotetusta sumuttavasta informaatiosta. Vastasimme myös pelaajien esittämiin kysymyksiin, joihin ei voinut löytää vastauksia heidän verkostoistaan.”

Mr X muistuttaa, että pelaajat eivät välttämättä reagoi ennakoidulla tavoilla, vaan he saattavat esittää yllättäviäkin ja hyvinkin yksityiskohtaisia kysymyksiä, joihin pitää etsiä – tai keksiä – vastaukset lennosta. Sen vuoksi pelinrakentajalta vaaditaan kosolti harjaantumista ja kokemusta.

”Myös pelaajien tekemien liian villien johtopäätösten tekoon pitää puuttua nopeasti, jotta harjoituksen tasapaino ei häiriytyisi. Tapahtumien, kysymysten ja vastausten tempo on ajoittain niin nopea ja viestintä niin kiihkeää, että joudumme pelinrakentajina elämään samalla tavalla hetkessä ja reagoimaan syötteisiin kuin osallistujatkin.”

 

 

 

Jaa artikkeli