Polttoainetta autoihin sähkökatkosta huolimatta

16.2.2015

Pitkä sähkökatko on totinen paikka monesta syystä. Yksi on polttoainejakelun pysähtyminen: ilman sähköjä ei polttoainetta huoltoasemilta heru.

Viime syksynä eri puolille maata saatiin neljä pilottiasemaa, joiden sähkönsaantia turvaa oma varavoimakontti. Sähköhäiriötilanteessa käytettävissä ovat nyt polttoaineen jakelupisteet Forssassa, Siilinjärvellä, Oulussa ja Vierumäellä. Huoltovarmuuskeskus hankki varavoimakontit.

70
Noin 70 jakeluasemaa eri puolilla Suomea riittäisi maan polttoainehuollon järjestämiseen kohtuullisella tavalla.
 

”Varavoima-asemat” palvelevat ensisijaisesti viranomaisten, sähköverkkoyhtiöiden korjaushenkilöstön sekä kuntien sosiaali- ja terveystoimen sekä teknisen toimen ajoneuvoja. Kansalaisetkin voivat saada asemilta polttoainetäydennystä, jos lompakossa on käteistä. Korttien varmennus ei toimi sähkökatkon aikana, joten kortilla ei voi maksaa.

Mutkia matkaan kuntien erilaisten sääntöjen vuoksi

Varavoimakontti jakeluasemille kuulostaa yksinkertaiselta asialta järjestää. Sitä se ei ole. Asia osoittautui tosielämässä todella monimutkaiseksi.

Kimuranteimpia olivat kuntien rakennusvalvonnan säännöt. Ne vaihtelevat kunnasta toiseen. Yhdelle kunnalle riittää toimenpidelupa tai pelkkä ilmoitus, toisessa ollaan hyvin tiukkoja.

”Asiat selvitettiin juurta jaksaen. Tarvitaanko rakennuslupia, millaisia lupia tarvitaan, tarvitaanko muita selvityksiä? Miten tehokkaita varavoimakonttien on oltava, että koko jakeluaseman toiminta on turvattu? Miten maksaminen hoidetaan”, voimatalouspoolin sihteeri Arto Pahkin luettelee huomioon otettavia seikkoja.

Mitä kannattaa tehdä ja miten?

”Nyt meillä on olemassa tekninen konsepti. Tiedämme, miten asia kannattaa toteuttaa ja mitä hallinnollisia kuvioita tarvitaan”, kuvaa voimatalouspoolin puheenjohtaja Reima Päivinen.

Asiat kootaan loppuraporttiin. Se on samalla eräänlainen varavoimakonttikäsikirja, jota voi käyttää apuna seuraavien jakeluasemien sähkönsaantia varmennettaessa. 

Arto Pahkin kehoittaa tekemään jakeluasemien kanssa sopimukset maksamisjärjestelyistä hyvissä ajoin etukäteen.

Miten maksetaan?

Jakelun mahdollistumisen ohella piti ratkaista vielä isompi kysymys: maksaminen. Miten polttoainetta saa ilman käteistä?

”Jakeluyhtiöiden kanssa on mietitty toimintamalleja. Myydäänkö luotolla, käytetäänkö nimikortin kaltaista polttoaineen ostokorttia vai nimilistoja”, Pahkin kertoo.

”Yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeiden yritysten ja muiden toimijoiden pitäisi käydä etukäteen tekemässä sopimukset polttoainejakeluyhtiöiden kanssa. Kunkin on tehtävä sopimukset omalta osaltaan”, hän kehottaa.

Tarvittaisiin noin 70 asemaa

Huoltovarmuuskeskuksessa arvioidaan, että noin 70 huoltoasemalle ympäri maata pitäisi saada varavoimakontti. Silloin polttoainehuolto olisi kohtuullisesti järjestetty. Siis olettaen, että terminaaleilta saadaan polttoainetta jakeluasemille.

Toistaiseksi maksaja on auki. Yksi varavoimakontti maksaa noin 100 000 euroa. Sen päälle tulevat vuosittaiset ylläpitokustannukset.

Konttikimppa yksi mahdollisuus

Voimatalous- ja Öljypooli julkaisevat pian varavoimapiloteista loppuraportin. Yksi sen sisältämistä suosituksista on, että kontin rahoittaisivat yhdessä ne tahot, jotka kipeimmin tarvitsevat polttoainetta häiriötilanteissa. Siis esimerkiksi kunnat, pelastuslaitokset, poliisi, vesihuoltoyhtiöt ja verkkoyhtiöt.

”Isommalla porukalla kyse on kuitenkin pienistä rahoista”, muistuttavat voimatalouspoolin Reima Päivinen ja Arto Pahkin.

Riitta Gullman

Teksti

 

Erja Saraste

Valokuvat 

 
 

 

 

Jaa artikkeli